onsdag 3 april 2013

Lucy Dillon

För något år sedan läste jag den då väldigt populära boken Ensamma hjärtan och herrelösa hundar av den brittiska författaren Lucy Dillon.
Uppföljaren Hundar, hus och hjärtats längtan läste jag under vår semester i somras och nu har jag precis läst ut den tredje boken i samma "serie", den heter Och så levde de lyckliga.

Böckerna är fristående från varandra och huvudpersonerna är helt olika i de tre böckerna.
Däremot förekommer karaktärerna i böckerna i periferin så att säga. Alla bor i samma lilla brittiska idyll och rör sig i samma miljöer, där hundarna binder samman historierna.
Det märks att författaren själv är hundägare, då hon beskriver hundarnas personligheter på ett mycket bra sätt.

Gemensamt för böckerna är också att vi får följa olika kvinnor som starka, driftiga, egenföretagare, men som också bär på en rädsla och känsla av ensamhet.
Naturligtvis segrar kärleken tillsist. Det är ju "feelgood"böcker.

Jag gillar dessa böcker väldigt mycket. Man drömmer sig lätt bort till en idyllisk by, vinande höstvindar, ett mysigt café och massor av te.

Jag hoppas på en uppföljare inom kort!





4 tekannor av 4!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar