måndag 8 april 2013

Sommarhuset

När jag var i mataffären i helgen hade de pocketböcker för 19 kr stycket.
Det fanns inte jättemånga titlar att välja på, men jag hittade ett par stycken som jag inte hade läst och som verkade intressanta.

Sommarhuset av Anna Fredriksson läser jag just nu och den är svår att släppa.
Anna Fredriksson är en ny bekantskap för mig när det gäller författare, men det är absolut inte sista gången jag läser någon av hennes böcker.
Hon skriver på ett målande sätt. Inga förskönande omskrivningar. Alla känslor hos personerna i boken kommer fram.

Boken handlar om Eva. En ensamstående kvinna strax över 40 med en vuxen son som är på väg att flytta hemifrån.
Evas mamma har precis dött och hon står inför en bouppteckning där mammans tillgångar ska delas mellan Eva och hennes tre yngre syskon som hon inte har någon vidare bra kontakt med.
Mamman ägde ett hus på en ö i Stockholms skärgård, ett hus som varit Evas fasta punkt i livet, men som syskonen inte alls har samma relation till. Nu vill de lägga ut huset till försäljning och Evas värld rasar.

Bild:adlibris

4 bokmalar av 5

1 kommentar:

  1. Oj, den verkar bra....och många gånger är det ju exakt så här det kan vara i verkliga livet, eller hur? Kan tänka mig att det är intressant läsning!

    SvaraRadera